Zadania i kompetencje PINB

Przedmiot działalności i kompetencje

Do właściwości Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego jako organu pierwszej instancji należą zadania i kompetencje, o których mowa w art. 40 ust. 2, art. 41 ust. 4, art. 44 ust. 1, art. 48-51, art. 54, art. 55, art. 57 ust. 4, 7 i 8, art. 59, art. 59a, art. 59c ust. 1, art. 59d ust. 1, art. 59g ust. 1, art. 62 ust.3, art. 65, art. 66, art. 67 ust. 1 i 3, art. 68, art. 69, art. 70 ut. 2, art. 71a, art. 74. art. 75 ust. 1 pkt 3 lit.a, art. 76. art. 78 oraz art.97 ust. 1 Ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994r.

Organem wyższego stopnia w stosunku do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Bytomiu jest Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Katowicach.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego jest organem egzekucyjnym w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym w odniesieniu do obowiązków wynikających z wydawanych w imieniu własnym decyzji i postanowień.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Zabrzu wykonuje zadania nadzoru budowlanego na obszarze miasta Zabrze.
Przyjmowanie i załatwianie spraw odbywa się poprzez biuro podawcze.

Kontrole i inspekcje

Na podstawie art. 81a ustawy Prawo budowlane organy nadzoru budowlanego lub osoby działające z ich upoważnienia mają prawo wstępu do obiektu budowlanego lub na teren zakładu. Kontrolę przeprowadza się w obecności inwestora, kierownika budowy lub robót, kierownika zakładu pracy lub wyznaczonego pracownika, bądź osób przez nich upoważnionych albo w obecności  właściciela lub zarządcy obiektu, a w lokalu mieszkalnym – w obecności pełnoletniego domownika i przedstawiciela administracji lub zarządcy budynku.
Organy nadzoru budowlanego mogą żądać od uczestników procesu budowlanego, właścicieli lub zarządców obiektu budowlanego informacji lub udostępnienia dokumentów związanych z obiektem budowlanym, bądź prowadzonymi robotami. Na żądanie organu w/w osoby są zobowiązane dostarczyć w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz na swój koszt.
Działalność powiatowego inspektora nadzoru budowlanego ma na celu kontrolę prowadzonych procesów inwestycyjnych w budownictwie, prowadzenie działań zmierzających do utrzymania obiektów budowlanych w odpowiednim stanie technicznym i estetycznym, porządkowania zabudowy i przestrzegania ładu przestrzennego w takiej zabudowie poprzez rozbiórkę obiektów realizowanych bez pozwolenia na budowę, bez zgłoszenia, obiektów zniszczonych, nie użytkowanych i szpecących otoczenie.
Realizacji tych zadań służą uprawnienia powiatowego inspektora nadzoru budowlanego do wydawania nakazów, zakazów oraz przepisy karne umożliwiające karanie inwestorów, kierowników budów, właścicieli czy zarządców obiektów budowlanych mandatami karnymi lub też upoważniające do występowania do organów ścigania o ukaranie tych osób.

Prowadzone rejestry i ewidencje:

Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Bytomiu prowadzi następujące rejestry i ewidencje:

  • Rejestr pozwoleń na budowę wydanych przez organ AAB oraz przyjętych zgłoszeń,
  • Ewidencja zgłoszeń rozpoczęcia budowy oraz obiektów oddawanych do użytkowania,
  • Rejestr decyzji administracyjnych i postanowień wydanych przez organ nadzoru budowlanego

Klauzula RODO:

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 4.05.2016 roku) informuję, iż:

  • Administratorem danych osobowych klientów Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Bytomiu jest Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Bytomiu
    z siedzibą przy ul. Łużyckiej 12 w Bytomiu.
  • Dane osobowe przetwarzane są wyłącznie w celu wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c , bądź wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej Administratorowi, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e w/w rozporządzenia.
  • Osoby, których dane są przetwarzane, posiadają prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania.
  • Podanie danych osobowych jest niezbędne do załatwienia sprawy, a ich zakres został określony w obowiązujących przepisach prawa dotyczących spraw z zakresu realizacji ustawowych zadań urzędu.
  • Odbiorcami danych osobowych są wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa oraz podmioty, które przetwarzają dane osobowe w imieniu Administratora na podstawie zawartej umowy powierzenia danych osobowych (tzw. podmioty przetwarzające).
  • Dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich.
  • Dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego powyżej celu przetwarzania, tym w obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z prze-pisów prawa.
  • Osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.